Augustanakirkens grundlag er Bibelen og de gamle lutherske bekendelser.
Konkordiebogen (1577/1580)
Augustanakirken bekender sig til den lutherske lære som beskrevet i Konkordiebogen fra 1577/1580. Konkordiebogen omfatter de bekendelsesskrifter, som også folkekirken formelt bekender sig til: De tre oldkirkelige bekendelser: Den apostoliske, den nikænokonstantinopolitanske og den athanasianske trosbekendelse, og den reformatoriske: Den augsburgske Bekendelse. Desuden dr. Martin Luthers lille katekismus.
Konkordiebogen indeholder desuden Apologien og et skrift om Pavens magt og overhøjhed, som nærmere forklarer, hvordan Den augsburgske Bekendelse skal forstås og begrundes. Kun godt fem år senere skrev Luther De schmalkaldiske Artikler, som også hører med. Endelig medtog man også Luthers store Katekismus, som er en grundig gennemgang af troens hovedstykker.
Mens disse ni skrifter stammer fra perioden ca. 1528 – 1537, er Konkordiebogens sidste skrift: Konkordieformelen fra 1577 (tysk) og 1580 (latinsk). Konkordieformelen bilagde en række stridigheder ved præcist og detaljeret at fremlægge Skriftens klare lære, bl.a. som den blev beskrevet af dr. Martin Luther.
Man kan læse Konkordiebogens tekster i engelsk, tysk eller latinsk udgave på siden The Book of Concord.
De kristelige Visitationsartikler (1592)
Konkordiebogen tog ikke kun spørgsmål op, som der var uenighed om blandt de lutherske. Af forskellige grunde tog man også stilling til en række stridspunkter i forhold til de reformerte. Men det blev snart klart, at der var brug for en tydeligere stillingstagen. En sådan finder man bl.a. i De sachsiske Visitationsartikler fra 1592, som stadigvæk er uhyre aktuel.