Augustanakirken

Luthersk kirke

  • Hjem
  • Kalender
  • Tro
  • Liturgi
  • Blog
  • Menighedsrådet
  • Siteindhold
  • Søg

Guds nærvær, men hvor? – Evangelisk Alliances beduge 3. dag

12. januar 2010 by Pastor Magnus Nørgaard Sørensen

På tredjedagen for Evangelisk Alliances bedeuge står Guds nærvær på dagsordenen. Netop her deles vandene mellem lutheranere og evangelikale.

For selvom vi lutheranere bekender Guds allestedsnærvær, så tror vi dog ikke, at Gud er nærværende i sin nåde og barmhjertighed mod syndere alle steder. og hvis ikke Gud er nærværende i sin nåde, er det bedre, om han var fraværende. Så kun den, der har Guds nåde kan glæde dig over Guds allestedsnærvær i skabningen. Kun den, der først har søgt Guds nærvær i nådens midler, hvor han kommer og giver syndernes forladelse, kan se og glæde sig over Guds nærvær omkring sig. For alle andre vil det blive afgudsdyrkelse og lovtrældom, når man ser efter Guds nådige nærvær i naturen eller i hverdagen.

I det gamle testamente søgte israelitterne Guds nærvær i templet. Herfra hørte Gud deres bønner og her tilgav han dem deres synder ved ofringerne, der pegede frem mod Jesus. I det nye testamentes tid har vi ikke et bestemt sted. Men det betyder ikke, at vi skal søge Guds nådige nærvær derom i naturen eller i vores indre. Vi har fået ordet og sakramenterne som de midler, hvori Gud er nærværende hos os i sin nåde og giver os vished derom. Særligt tydeligt er det i nadveren, når Jesus kommer til os og giver os sit sande legeme og blod skjult under brød og vin.

denne tro på nådens midler står svagt hos evangelikale. Såkaldte lutheranere, som engangerer sig i tværkirkeligt arbejde og f.eks. Allianceugen med disse, vil undskylde sig med, at man jo mødes for at bede og ikke for at forvalte sakramenterne. Men hele den kristen tro hænger sammen og i Allianceugens tekst til 3. dag viser det sig også, at økumnien for indflydelse på teologien.

I teksterne nævnes, at vi skal søge Guds nærvær i hverdagens begivenheder. Selvom teksten henviser til Samuel og den etiopiske hofmand, lægges der ikke synderligt vægt på, at de fandt Guds nærvær i hans ord. Vægten lægges på hverdagens begivenheder og på menneskers opmærksomme lytten.

Men beretningen om Samuel i Sam 3, som der henvises til, handler om, at Gud kalder Samuel til profet. Den handler ikke om Samuels opmærksomme lytten efter Guds nærvær i hverdagens begivenheder, men om Guds overnaturlige indgriben og direkte kaldelse af Samuel til profet. Denne beretning er ikke en slags mønster man kan bruge, men en beretning om Guds indgriben ppå et ganske bestemt tidspunkt og tale til en ganske bestemt person. Vi kan bruge den som en illustration af, hvordan Gud kaldte sine profeter direkte, så vi kan være sikre på, at deres ord er Guds ord, som giver Guds nærvær.

Det interessant, at denne begivenhed ligesom Esajas’ kaldelse foregår i templet. Vi skal søge Gud dér, hvor han har loveyt at være nærværende med sin nåde – i ordet og sakramentern. Søger vi Gud udenfor disse, da er det lovens Gud, vi møder.

Beretningen om den etiopiske hofmand handler også netop om, hvordan det gamle testamente giver visdom til frelse ved troen på Messias. Gud sendte Filip til den etiopiske hofmand, så han kunne udlægger Skriften og forkynde dette for ham.

Så mens bibelteksterne til denne dag henviser mennesker til ordet og sakramenterne for at finde Guds nærvær, henviser alliance-materialet mennesker til deres egne oplevelser. Det er, hvad man kan forvente af evangelikal, men det er sørgeligt, at IM, LM, KFS og andre, der gerne vil give indtryk af at være lutherske, støtter dette.  Når alt kommer til alt kunne man dog nok heller ikke have forventete andet herfra. Vækkelsesbevægelserne har jo fra begyndelsen været præget af den evangelikale bevægelse og en økumenisk ånd, der tilsidesætter Skriftens lære for fromt føleri.

Filed Under: Nådemidlerne, Pietisme

Seneste indlæg

  • Augustanakirken 10 år – historisk rids og eksistensberettigelse
  • Anerkendelse af kirkeligt fællesskab
  • Hvad er kirken? Foredrag om læren om kirken og de praktiske konsekvenser heraf
  • De tre stænder og de tre slags fædre – deres forfald og deres genrejsning
  • Herodes, o hvi skræmmes du – en salme til epifani

RSS Prædikener

  • Far, verden, far vel! (Alle vers) 10. juni 2023
  • Prædiken: En kort tids trængsel og evig glæde (Joh 16,16-22) -3.s.e. påske 30. april 2023
  • Salme: O kære Jesus, hvad har du bedrevet 6. april 2023

En luthersk kirke

Kom til gudstjeneste eller lyt til prædikenerne fra Augustanakirken i Århus.

Augustanakirken i Århus er en luthersk kirke, der vil bevare den arv, den danske kirke fik ved den lutherske reformation i 1500-tallet.

Du kan orientere dig om, hvad vi har stået for siden 2007, ved at læse om evangeliet og vores teologi.

Kom eller kontakt os

Du er altid velkommen til gudstjeneste i Augustanakirken. Tidspunkter og sted står i kalenderen, men der er som regel gudstjeneste i Spørring hver søndag kl. 10.

Du er også velkommen til at komme til undervisning i evangelisk-luthersk tro og lære. Du kan kontakte pastor Sørensen via e-mail (se Menighedsrådet – Augustanakirken). Læs mere …

Næste gudstjenester

2. jul. 08.00 ‒ 09.00
English Matins
2. jul. 10.00 ‒ 11.00
Højmesse
9. jul. 08.00 ‒ 09.00
English Matins
9. jul. 10.00 ‒ 11.00
Højmesse
16. jul. 08.00 ‒ 09.00
English Matins
16. jul. 10.00 ‒ 11.00
Højmesse

Copyright © 2023 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in