På tredjedagen for Evangelisk Alliances bedeuge står Guds nærvær på dagsordenen. Netop her deles vandene mellem lutheranere og evangelikale.
For selvom vi lutheranere bekender Guds allestedsnærvær, så tror vi dog ikke, at Gud er nærværende i sin nåde og barmhjertighed mod syndere alle steder. og hvis ikke Gud er nærværende i sin nåde, er det bedre, om han var fraværende. Så kun den, der har Guds nåde kan glæde dig over Guds allestedsnærvær i skabningen. Kun den, der først har søgt Guds nærvær i nådens midler, hvor han kommer og giver syndernes forladelse, kan se og glæde sig over Guds nærvær omkring sig. For alle andre vil det blive afgudsdyrkelse og lovtrældom, når man ser efter Guds nådige nærvær i naturen eller i hverdagen.
I det gamle testamente søgte israelitterne Guds nærvær i templet. Herfra hørte Gud deres bønner og her tilgav han dem deres synder ved ofringerne, der pegede frem mod Jesus. I det nye testamentes tid har vi ikke et bestemt sted. Men det betyder ikke, at vi skal søge Guds nådige nærvær derom i naturen eller i vores indre. Vi har fået ordet og sakramenterne som de midler, hvori Gud er nærværende hos os i sin nåde og giver os vished derom. Særligt tydeligt er det i nadveren, når Jesus kommer til os og giver os sit sande legeme og blod skjult under brød og vin.
denne tro på nådens midler står svagt hos evangelikale. Såkaldte lutheranere, som engangerer sig i tværkirkeligt arbejde og f.eks. Allianceugen med disse, vil undskylde sig med, at man jo mødes for at bede og ikke for at forvalte sakramenterne. Men hele den kristen tro hænger sammen og i Allianceugens tekst til 3. dag viser det sig også, at økumnien for indflydelse på teologien.
I teksterne nævnes, at vi skal søge Guds nærvær i hverdagens begivenheder. Selvom teksten henviser til Samuel og den etiopiske hofmand, lægges der ikke synderligt vægt på, at de fandt Guds nærvær i hans ord. Vægten lægges på hverdagens begivenheder og på menneskers opmærksomme lytten.
Men beretningen om Samuel i Sam 3, som der henvises til, handler om, at Gud kalder Samuel til profet. Den handler ikke om Samuels opmærksomme lytten efter Guds nærvær i hverdagens begivenheder, men om Guds overnaturlige indgriben og direkte kaldelse af Samuel til profet. Denne beretning er ikke en slags mønster man kan bruge, men en beretning om Guds indgriben ppå et ganske bestemt tidspunkt og tale til en ganske bestemt person. Vi kan bruge den som en illustration af, hvordan Gud kaldte sine profeter direkte, så vi kan være sikre på, at deres ord er Guds ord, som giver Guds nærvær.
Det interessant, at denne begivenhed ligesom Esajas’ kaldelse foregår i templet. Vi skal søge Gud dér, hvor han har loveyt at være nærværende med sin nåde – i ordet og sakramentern. Søger vi Gud udenfor disse, da er det lovens Gud, vi møder.
Beretningen om den etiopiske hofmand handler også netop om, hvordan det gamle testamente giver visdom til frelse ved troen på Messias. Gud sendte Filip til den etiopiske hofmand, så han kunne udlægger Skriften og forkynde dette for ham.
Så mens bibelteksterne til denne dag henviser mennesker til ordet og sakramenterne for at finde Guds nærvær, henviser alliance-materialet mennesker til deres egne oplevelser. Det er, hvad man kan forvente af evangelikal, men det er sørgeligt, at IM, LM, KFS og andre, der gerne vil give indtryk af at være lutherske, støtter dette. Når alt kommer til alt kunne man dog nok heller ikke have forventete andet herfra. Vækkelsesbevægelserne har jo fra begyndelsen været præget af den evangelikale bevægelse og en økumenisk ånd, der tilsidesætter Skriftens lære for fromt føleri.