Her er lidt noter fra undervisning af kommende ægtepar:
Livet i ægteskabet
Fundament: Evangeliet om syndernes forladelse i Jesus Kristus.
Du er en synder og din ægtefælle er en synder.
Den gifte præst på reformationstiden i Bo Giertz’ bog, Troen alene siger: ægteskabet er et udmærket sted til mortificatio carnis (=kødets dødelse). Det gamle egoistiske, selvretfærdige, selvtilfredse, selvtilfredsstillende menneske kan lokkes ud i lyset og bekæmpes i ægteskabet.
Ægteskabet er et kors, hvor du skal fornægte dig selv, ikke et sted, hvor du primært skal have opfyldt dine behov.
Det er et kors, fordi Gud lægger megen modgang på dig, som skal drive dig tilbage til Kristi kors, hvoraf du skal lære, at dine synder forlades og lære at fornægte dig selv.
Man kan godt forestille sig, at ægteskabet er porten til alt godt, men det er det ikke blot, det er et kald, hvori Gud vil opdrage os til retfærdighed ved at afsløre vores synd og selvretfærdighed og drive os tilbage til Jesu kors og ved gennem troen på Kristus at få os til at fornægte os selv og tage vores kors op.
De ti bud har derfor også betydning for vores forhold til vores ægtefælle. Vi vil gennemgå dem, sådan som de har betydning for vores liv med vores ægtefælle, så vi både må lære at erkende vores synder og lære, hvad Guds vilje er for vores liv i ægteskabet, så vi må fornægte os selv og døde vort syndige kød ved anger og tro på evangeliet og lever efter Guds vilje med vores ægtefælle, som er vores nærmeste næste.
Loven kan lære os at frygte Gud over alle ting, men den kan ikke lære os at elske Gud og stole på ham. Loven afslører vores afgudsdyrkelse og viser, hvem vi i sandhed bør frygte i stedet for vore afguder. Men den gør os blot fortvivlede over vores forhold til Gud og kan ikke lære os at elske ham og hans bud. Det kan alene evangeliet om, at Jesus har opfyldt loven for os og båret vores synder. Dette evangelium kan give os både kærlighed og tillid til Gud og dermed også den rette kærlighed til hans skabninger, så vi elsker vores næste, som vi bør. Derfor må loven dagligt drive os tilbage til evangeliet om, hvad Jesus har gjort for os.
Selvom der udkommer mange – også kristne – bøger om ægteskabet med teknikker og gode råd til at leve sammen, så er det væsentligste dog, at vi lever med lov og evangelium. Teknikker kan ikke forandre hjerterne, men det kan Guds lov og evangelium.
Guds lov er inddelt i de ti bud. Vi vil se på, hvordan de enkelte bud afslører vores synd og på, hvordan evangeliet kan sætte os fri fra vores fortvivlelse og give os kærlighed og tillid til Gud, så vi lever efter hans bud.
1. bud
Det første
Du må ikke have andre guder
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frem for alt frygte og elske Gud og stole på ham.
Dette bud er grundlæggende for de andre bud. Vores mistillid til, at Gud giver os, hvad vi har brug for er grunden til, at vi begærer det, som hører vores næste til, hvilket er grunden til, at vi handler mod vores næste. Begæret efter andet end det, Gud har givet os, er afgudsdyrkelse. Vi stoler på og venter os alt godt af noget andet end Gud. Mange ting i livet kan blive vores funktionelle Gud, om vi sætter vores lid til i stedet for Gud. Og det rammer vores liv med hinanden, herunder ægteskabet.
Afgudsdyrkelse er altid selvretfærdig. Vi stiller krav til vores afguder, som vi vil have opfyldt, fordi vi mener at have ret til det. Og ofte er vores afgudsdyrkelse dybest set udtryk for et selvretfærdigt hovmod, hvor vi selv vil være gud.
Når ægtefællen bliver en afgud
Det er ikke din ægtefælle, du skal sætte al din lid til og vente dig alt godt af. Gør du det, vil du med sikkerhed blive skuffet. For din ægtefælle er ikke gud, men et menneske – og endda et syndigt menneske.
Hvis du gør din ægtefælle og dit ægteskab til din afgud, som du venter dig alt godt af, så vil det medføre skuffelser – og kan netop blive årsag til, at ægteskabet bliver en byrde frem for en velsignelse.
Stol i stedet på den sande Gud.
Når man vil være ægtefællens afgud
Når man vil have den plads, Gud har. Være den, ægtefællen sætter sin lid til og venter sig alt godt af. Det er hovmod.
Disse to typer afgudsdyrkelse – selvdyrkelse og ægtefælledyrkelse kan ødelægge ægteskabet.
Resten af budene handler også dybest set om afgudsdyrkelse.
- Hvordan kan gode forventninger til ægteskabet og ægtefællen blive afgudsdyrkelse?
- Hvordan kan man blive skuffet, hvis man har gjort ens ægtefælle til ens afgud?
- Hvordan kan man blive skuffet, hvis man i sit hjerte vil have ægtefællen til at vente sig alt godt af en?
2. og 3. bud
Disse handler om Guds navn og Guds ord, som er tæt knyttet sammen, så vi behandler dem under et punkt.
Det andet
Du må ikke misbruge din Guds navn
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke bander, sværger, udøver trolddom, lyver eller bedrager ved hans navn, men i al nød påkalder det, beder, lover og takker.
Det tredje
Du skal holde hviledagen hellig
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke foragter prædikenen og hans ord, men holder det helligt, gerne hører og lærer det.
Andagt og kirkegang er fundamentet for en kristen familie. Når der er problemer, er der Guds navn, der må påkaldes.
Andagt skal ikke blot være et privatanliggende, men noget, der foregår fælles i familie. Fælles kirkegang skal prioriteres højt mellem ægtefæller. Ægtefæller skal formane hinanden med Guds ord. Det er ikke mindst i det åndelige liv, ægtefæller skal være hinandens hjælpere.
Ægtefæller har et ansvar for hinandens åndelige liv. Manden er hjemmets biskop og har et særligt ansvar, men det er kvindens opgave at formane manden eller om nødvendigt går til præsten, hvis han ikke vil lytte.
Familien skal bygge på Guds ord.
- Hvilke syndige motiver kan ligge bag dovenskab omkring kirkegang og andagt?
- Hvordan kan det være afgudsdyrkelse?
- Hvordan kan det være selvretfærdigt?
- Hvordan bekæmpe åndelig dovenskab med lov og evangelium?
Det fjerde
Du skal ære din far og din mor
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke foragter vore forældre og foresatte eller gør dem vrede, men holder dem i ære, tjener, adlyder, elsker og agter dem.
Mand og kvinde – over- og underordning
I forhold til Gud og Kristus – Kristus er mandens hoved, Gud er Kristi hoved (1 Kor 11). Kirken er Kristi ægtefælle, ligesom vi er Guds børn og Gud vor Fader efter hvem ethvert Faderforhold har navn (Ef 3,12-13). Baggrunden for vores underordning under dem, Gud har sat over os, er vores underordning under Gud. Det er dybest set et spørgsmål om vores forhold til Gud. Når vi underordner os Gud, må vi også underordne os dem, Gud har indsat til at være os overordnede. Hvis vi sætter os op mod den, der er os overordnet, sætter vi os op mod Guds ordning. Kvinder skal vise deres mænd respekt.
Ligesom forældre skal sørge for deres børn og Gud sørger for os, sådan skal den, der er overordnet også sørge for dem, vedkommende har ansvaret for. Den, der leder, skal være de andres tjener. Det betyder ikke, at man ikke skal have autoritet, men at målet altid må være ægtefællens og børnenes bedste. Faren er, at man frygter sin ægtefælle og sine børn mere end Gud og derfor ikke tør lede og ikke tør bruge autoritet.
Din rolle afhænger ikke af den andens opfyldelse af sin rolle. Jeg har ofte hørt, at problemet for kvinder, der ikke vil underordne sig, er at mændene ikke leder ordentligt. Men der skal ikke to til opfylde en rolle. Hvis man gør sin rolle afhængig af den andens opfyldelse af sin rolle, har man altid en undskyldning for ikke at opfylde sin egen rolle, da man er gift med en synder. Det er en konfliktoptrapning, når man ikke vil yde det, man er pligtig, fordi den anden ikke opfylder sit.
Hvis man derimod hver især opfylder sin egen rolle og underordner sig Gud uafhængigt af den anden, ikke fordi den anden har tjent en først, men fordi Gud har tjent en først, så kan begge parter tjene hinanden.
Ef 5
- Skal man kun udfylde sin egen under-/overordningsrolle, hvis den anden udfylder sin?
- Hvilke former for afgudsdyrkelse og selvretfærdighed kan ligge bag, at man ikke vil underordne sig?
- Hvilke former for afgudsdyrkelse og selvretfærdighed kan ligge bag, når en overordnet misbruger sin myndighed?
- Hvilke former for afgudsdyrkelse og selvretfærdighed kan ligge bag, når en overordnet ikke tør tage ledelsen i familien?
- Hvordan kan lov og evangelium lære en at frygte og elske Gud over alle ting, så man påtager sig den rolle, Gud har givet?
5. bud
Det femte
Du må ikke slå ihjel
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke påfører vores næste nogen legemlig skade eller lidelse, men hjælper og støtter ham i al legemlig nød.
Vrede og bitterhed – selvretfærdighed. Når den anden ikke lever op til forventningerne
Tilgivelsen og kærligheden til den anden kontra selvretfærdighed, som er grunden til uforsonlighed. Både egen syndserkendelse og erkendelse af, at den anden stadig er en synder, som man ikke stiller større forventninger end nødvendigt.
Hævnlyst, uvilje mod den anden, irritation over de små fejl og dårlige vaner.
Læs Matt 18,23-35 samt Matt 5,22-25
- Hvilke syndige motiver ligger bag irritation, bitterhed og vrede mellem ægtefolk?
- Hvordan bekæmpes det?
- Hvordan skal man reagere, når man ved, at den anden er irriteret eller vred på en?
- Hvordan skal man reagere, når man mener sig syndet imod og mener, at synden er så stor, at man ikke bare kan glemme den?
6. og 10. bud
Det sjette
Du må ikke bryde ægteskabet
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi lever kysk og ærbart i ord og gerning, og enhver elsker og ærer sin ægtefælle.
Det tiende
Du må ikke begære din næstes hustru, tjener, pige, kvæg eller noget, der hører din næste til
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke tager, tvinger eller lokker vores næstes hustru, folk eller kvæg, men får dem til at blive og gøre deres pligt.
Begær efter andre. Seksuelt begær – begær efter andres anerkendelse. Når seksuel tilfredsstillelse bliver et behov/krav frem for et ønske, er der tale om afgudsdyrkelse. Seksualitet er Guds gode gave, men det er ikke et dyrisk behov, vi har. Vi skal dog heller ikke friste hinanden.
Derfor skal vi heller ikke holde denne gave tilbage fra hinanden, da et af formålene med ægteskabet er at forhindre utugt. Ligesom vi ikke ellers må friste til synd, sådan må vi heller ikke her.
Det undskylder naturligvis ikke utugt – enhver er selv ansvarlig for sin synd – og utugt er en gyldig skilsmissegrund i Biblen.
Matt 5,27-32
- Hvorfor er begærlige tanker efter andre end ens ægtefælle forkerte?
- Er det kun seksuelt begær, der er forkert?
- Hvordan kan begær efter andre end ens ægtefælle bunde i selvretfærdighed og mistillid til Gud?
- Hvilke andre synder kan ligge bag, at man holder sig tilbage fra sin ægtefælle og dermed giver anledning til synd?
Det 7. og 9. bud
Det syvende
Du må ikke stjæle
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke tager vores næstes penge eller ejendom, eller tilegner os dem med falske varer eller handel, men hjælpe ham med at bevare og forbedre sin ejendom og sine kår.
Det niende
Du må ikke begære din næstes hus
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke med list stræber efter vores næstes arv eller hus og med skin af ret tilegner os det osv., men er ham til hjælp og tjeneste, så han kan beholde det.
Økonomiske problemer og bekymringer, som bygger på begær efter ting og ejendom. Vi ejer ikke noget, men har det til låns fra Gud.
Begær efter andet og mere end dét, Gud har givet os, bygger på mistillid til Gud. Ansvarsløshed med penge til misbrug af Guds gaver bygger på afgudsdyrkelse af disse. Bekymring bygger på mammondyrkelse.
Matt 6,19-34
- Hvordan skaber bekymring om timelige ting problemer i ægteskabet?
- Hvilken afgudsdyrkelse og mistillid til Gud ligger bag bekymringer om timelige ting?
- Hvordan bekæmper vi disse bekymringer?
- Hvordan skaber økonomisk uansvarlighed problemer i ægteskabet?
- Hvilken afgudsdyrkelse ligger bag?
- Hvordan kan lov og evangelium hjælpe os til ansvarlighed med vores jordiske midler indenfor ægteskabet?
8. bud
Det ottende
Du må ikke aflægge falsk vidnesbyrd mod din næste
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke i falskhed lyver om ham, forråder eller bagtaler ham eller spreder onde rygter, men undskylder ham, taler godt om ham og fortolker alt til hans bedste.
Falske beskyldninger mod den anden. At optage alt i bedste mening. At sige undskyld for sårende ord. Jak 3,5ff, Ef. 4,29.
- Hvordan kan rådne ord skabe problemer i ægteskabet?
- Hvordan kan det give problemer i ægteskabet, når man ikke optager alt i bedste mening?
- Hvilken afgudsdyrkelse og selvretfærdighed kan ligge bag begge dele?
- Hvordan kan lov og evangelium lære os at vare vores mund og optage alt i bedste mening?
Evangeliet i ægteskabet
Den anden artikel – Om genløsningen
Og på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet død og begravet, nedfaret til Helvede, på tredjedagen opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Guds Faders, den almægtiges højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Hvad betyder det? Svar: Jeg tror, at Jesus Kristus, sand Gud, født af Faderen i evighed, og tillige sandt menneske, født af jomfru Maria, er min herre, som har forløst mig fortabte og fordømte menneske, erhvervet og vundet mig fra alle synder, fra døden og fra djævelens magt, ikke med guld eller sølv, men med sit hellige, dyre blod og med sin uskyldige lidelse og død, for at jeg skal være hans egen og i hans rige leve under ham og tjene ham i evig retfærdighed, uskyldighed og salighed, ligesom han er opstanden fra døden, lever og regerer i evighed. Det er vist og sandt.
Når vi erkender vores synder i ægteskabet, er der en ting at gøre: at bekende dem. Kristne skal bekende deres synder for hinanden og formane hinanden, når de bliver syndet imod (Matt 18,15; Matt 5,23).
Forhindringer for syndserkendelse og –bekendelse: selvretfærdighed i egne øjne. Man mener ikke at have behov for syndserkendelse. Forsøg på at retfærdiggøre sig i andres øjne. Man ved måske, at der er et problem, men vil ikke miste anseelse i sin ægtefælles øjne – man sætter sin ægtefælles anseelse højere end Gud, hvilket også er hovmod og selvretfærdighed.
Hvad kan give en syndserkendelse og mod til at bekende synden: 1. At frygte Gud mere end mennesker (Matt 10,28). 2. Tro på evangeliet – Gud tilgiver dig for Kristi skyld. Syndsbekendelsen sker i vished om, at den, for hvem synden betyder noget, har tilgivet dig.
Forhindringer for tilgivelse af ens ægtefælle: selvretfærdighed. Læs Matt 18,23-35 igen. Enhver af os er større tilgivne syndere overfor Gud end vi er overfor hinanden.
Hvordan ændre på problemerne i ægteskabet? Ved hjælp af syndserkendelse og tro på evangeliet. Brud på buddene skyldes afgudsdyrkelse og selvretfærdighed. Afgudsdyrkelse bunder i, at vi ikke stoler på den sande Gud, men gør os selv, hinanden, vores lyster osv. til afguder. Når vi er afsløret i vores synd og stoler på evangeliet, kan vi også sætte vores lid til den sande Gud.