Augustanakirken

Luthersk kirke

  • Hjem
  • Kalender
  • Tro
  • Liturgi
  • Blog
  • Menighedsrådet
  • Siteindhold
  • Søg

Sakramenter og erstatningssakramenter

17. maj 2009 by Pastor Magnus Nørgaard Sørensen

Hermed endnu nogle refleksioner over evangelikal, romersk og luthersk sakramentsteologi:

I sammenhænge, hvor sakramenterne benægtes eller forties som de nådemidler, der gør os sikre på, at vi har syndernes forladelse, erstatter man tit sakramenterne med noget andet, som får denne funktion.

I stedet for dåben, hvor Gud erklærer mennesker for at være hans barn, får man så omvendelses- eller genfødselsoplevelsen eller man indføre en bede-til-frelses-bøn. I stedet for Guds objektive nådemiddel sætter man en subjektiv oplevelse eller beslutning.  Ens tro kommer dermed dybest set til at grunde sig på, om oplevelsen nu var rigtig nok  eller om beslutningen nu var taget godt nok.

I stedet for tilgivelsen i skriftemålet og nadveren, vil man ofte indføre f.eks. en menneskefokuseret og/eller ekstatisk lovsang, som man bruger til at forvisse sig om Guds nærvær. I stedet for at søge Guds nærvær og visheden om hans nåde og venskab i de midler, hvor Gud objektivt har sagt, at han vil være, søger man at overbevise sig om hans nærvær ved menneskelige virkemidler som f.eks. musik. Igen bliver der tale om et pseudo-sakramente, som reelt tager sakramenternes plads.

I stedet for at vende blikket udad mod Guds objektive løfter i ordet og sakramenterne vender man blikket indad efter subjektive følelser, oplevelser eller viljesbeslutninger som dét, der skal give vished om, at man er i et ret forhold til Gud.

Sådan er mange karismatiske og evangelikale sammenhænge. Men også pietistiske sammenhænge, som måske ikke formelt benægter den lutherske sakramentslære kan alligevel ved at fortie den og ved at flytte de kristnes åndelige hjem til missionshuset reelt skabe samme praksis.

I protest imod dette har jeg desværre både i Danmark og udlandet oplevet menensker, som reagerer ved at gå til Romerkirken. Man tror, at man her får objektive nådemidler. men faktum er, at man lige så lidt her som i evangelikalismen kan finde vished i nådemidlerne for syndernes forladelse. Ja, en romersk-katolsk må slet ikke vide sig sikker på syndernes forladelse. Den romersk-katolske kirke formår at gøre de sande sakramenter til falske subjektive sakramenter, som ikke giver objektiv vished om syndernes forladelse.

Filed Under: Lærepolemik Tagged With: luthersk blog

Seneste indlæg

  • Augustanakirken 10 år – historisk rids og eksistensberettigelse
  • Anerkendelse af kirkeligt fællesskab
  • Hvad er kirken? Foredrag om læren om kirken og de praktiske konsekvenser heraf
  • De tre stænder og de tre slags fædre – deres forfald og deres genrejsning
  • Herodes, o hvi skræmmes du – en salme til epifani

RSS Prædikener

  • ANDREAS SLOT HENRIKSENS FALSKE RETFÆRDIGGØRELSESLÆRE 2 6. november 2022
  • Andreas Slot Henriksens falske retfærdiggørelseslære 4. november 2022
  • Esajas 38-66 – Prædiken 18.s.e. 2022 16. oktober 2022

En luthersk kirke

Kom til gudstjeneste eller lyt til prædikenerne fra Augustanakirken i Århus.

Augustanakirken i Århus er en luthersk kirke, der vil bevare den arv, den danske kirke fik ved den lutherske reformation i 1500-tallet.

Du kan orientere dig om, hvad vi har stået for siden 2007, ved at læse om evangeliet og vores teologi.

Kom eller kontakt os

Du er altid velkommen til gudstjeneste i Augustanakirken. Tidspunkter og sted står i kalenderen, men der er som regel gudstjeneste i Spørring hver søndag kl. 10.

Du er også velkommen til at komme til undervisning i evangelisk-luthersk tro og lære. Du kan kontakte pastor Sørensen via e-mail (se Menighedsrådet – Augustanakirken). Læs mere …

Næste gudstjenester

25. dec. 08.00 ‒ 09.00
English Matins
25. dec. 10.00 ‒ 11.00
Højmesse
1. jan. 08.00 ‒ 09.00
English Matins
1. jan. 10.00 ‒ 11.00
Højmesse
8. jan. 08.00 ‒ 09.00
English Matins
8. jan. 10.00 ‒ 11.00
Højmesse

Copyright © 2022 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in