Tillæg til Konkordiebogen: Kristelige Visitationsartikler, Anno 1592. De Sachsiske Visitationsartikler oversat af pastor Magnus Nørgaard Sørensen.
Den første artikel: Om den hellige nadver
Vore kirkers rene og sande lære om den hellige Nadver:
- At Kristi ord: “Tag det og spis det; dette er mit legeme; tag det og drik det, dette er mit blod” skal forstås enfoldigt og bogstaveligt, som de lyder.
- At der er to ting til stede i sakramentet, som gives og modtages sammen med hinanden: en jordisk, hvilken er brød og vin; og en himmelsk, hvilken er Kristi legeme og blod.
- At denne (forening, uddeling og modtagelse) sker hernede på jorden og ikke oppe i himmelen.
- At det, der uddeles og modtages, er Kristi sande, naturlige legeme, som har hængt på korset, og det sande, naturlige blod, som har flydt fra Kristi side.
- At Kristi legeme og blod ikke kun modtages åndeligt med troen, hvilket også kan ske udenfor nadveren, men dér sammen med brødet og vinen [modtages] med munden, dog på en uudforskelig og overnaturlig måde, til en pant og en forsikring om vores legemers opstandelse fra de døde.
- At Kristi legeme og blod nydes med munden ikke blot af de værdige, men også af de uværdige, som går dertil uden bod og sand tro; dog med forskellig virkning: af de værdige modtages det til salighed, men af de uværdige til dom.
Den anden artikel: Om Kristi Person
Vore kirkers rene og sande lære angående artiklen om Kristi person:
- I Kristus er to forskellige naturer, den guddommelige og den menneskelige. Disse forbliver i evighed usammenblandede og uadskillelige.
- Disse naturer er sådan personligt forenet med hinanden, at der kun er én Kristus og én person.
- På grund af denne personlige forening bliver det med rette sagt, og det er også i virkeligheden og i sandhed sådan, at Gud er menneske og mennesket er Gud, at Maria har født Guds Søn, og at Gud har forløst os med sit eget blod.
- Ved denne personlige forening og den derpå følgende ophøjelse er Kristus efter kødet sat ved Guds højre og har modtaget al magt i himmelen og på jorden; [han] er også blevet delagtig i hele den guddommelige majestæt, ære, kraft og herlighed.
Den tredje artikel: Om den Hellige Dåb
Vore kirkers rene og sande lære angående artiklen om den hellige dåb:
- At der kun er én dåb og en afvaskning; ikke den som plejer at fjerne legemets snavs, men den, som renser os fra synden
- Ved dåben som genfødelsens bad og fornyelsen ved Helligånden gør Gud os salige og virker i os en sådan retfærdighed og renselse fra synden, at den, som forbliver i den pagt og tillid indtil enden, ikke fortabes, men har det evige liv.
- Alle de, som er døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død og er ved dåben begravet med ham til hans død og har iført sig Kristus.
- Dåben er genfødelsens bad, fordi vi i den bliver født på ny og bliver beseglet og benådet med barnekårets ånd.
- Uden at man bliver født på ny af vand og ånd, kan man ikke komme ind i Guds rige. Dog menes hermed ikke nødstilfælde.
- Hvad der er født af kød, er kød, og af naturen er vi alle Guds vredes børn; for af syndig sæd er vi avlet og i synden bliver vi alle undfanget.
Den fjerde artikel: Om Guds nådevalg og evige forudbestemmelse
Vore kirkers rene og sande lære om denne artikel:
- At Kristus er død for alle mennesker og som Guds lam har båret al verdens synd.
- At Gud ikke har skabt nogen til fordømmelse, men vil, at alle mennesker skal blive salige og komme til erkendelse af sandheden. Derfor befaler han alle, at de skal høre hans søn, Kristus, i evangeliet, og lover derigennem Helligåndens kraft og virkning til omvendelse og salighed
- At mange mennesker bliver fordømt ved deres egen skyld, som enten ikke vil høre evangeliet eller igen falder fra nåden, ved vildfarelser mod grundvolden eller ved synder mod samvittigheden.
- At alle syndere, som gør bod, bliver taget til nåde, og at ingen udelukkes, selvom hans synd er røde som blod. For Guds barmhjertighed er langt større end alle verdens synder, og Gud forbarmer sig over alle sine skabninger.
Calvinisternes falske og vildfarende lære om den hellige nadver.
- At Kristi ovenfor anførte ord skal forstås billedligt og ikke, som de lyder.
- At der i nadveren kun er tegn, men at Kristi legeme er så langt fra brødet, som den højeste himmel fra jorden.
- At Kristus kun er nærværende med sin kraft og sin virkning dér og ikke med sit legeme, ligesom solen er nærværende og kraftig med sit skin og sin virkning hernede på jorden, men solen selv er deroppe i himmelen.
- At Kristi legeme kun er et legemes type (typicum corpus), et billedligt legeme, som brødet og vinen kun er tegn på og afbilleder.
- At han alene modtages ved troen, som svinger sig op til himmelen, og ikke med munden.
- At alene de værdige modtager ham; men at de uværdige, som ikke har en sådan tro, der kan stige op til himmelen, ikke modtager andet end brød og vin.
Calvinisternes falske og vildfarende lære om Kristi person, som først og fremmest strider mod den rene læres tredje og fjerde artikel.
- At det er billedlig tale, at Gud er menneske og mennesket Gud.
- At den menneskelige natur ikke i virkeligheden og i sandhed har fællesskab med den guddommelige, men alene i navn og ord.
- At det er umuligt for Gud med al hans almagt at bevirke, at Kristi naturlige legeme kan være mere end et sted på én gang.
- At Kristus efter sin menneskelige natur ved sin ophøjelse alene har modtaget skabte gaver og en begrænset (endelig) magt og ikke véd og formår alle ting.
- At Kristus efter sin menneskelige natur regerer fraværende, ligesom Spaniens konge regerer over de nye øer.
- At det er et fordømmeligt afguderi, når man sætter hjertets tillid og tro til Kristus, ikke alene efter hans guddommelighed, men også efter hans menneskelighed, og retter påkaldelsens ære imod denne.
Calvinisternes falske og vildfarende lære om den hellige dåb.
- At dåben er et ydre vandbad, der alene er tegn på en indre afvaskning af synden.
- At dåben ikke virker eller giver genfødslen, troen, Guds nåde og saligheden, men alene er tegn på og besegler det.
- At ikke alle de, som døbes med vand, men alene de udvalgte derved får Kristi nåde og troens gave.
- At genfødslen ikke sker i og ved dåben, men først senere i de voksne år, hos nogen endda først i alderdommen.
- At saligheden ikke er afhængig af dåben, hvorfor der heller ikke skal tillades nøddåb i kirken. Hvis der ikke kan findes en kirkens tjener, kan barnet dø uden dåb.
Calvinisternes falske og vildfarende lære om Guds nådevalg og forudbestemmelse.
- At Kristus ikke er død for alle mennesker, men kun for de udvalgte.
- At Gud har skabt størstedelen af menneskene til evig fordømmelse og ikke vil, at de skal blive omvendte og salige.
- At de udvalgte og genfødte ikke kan miste troen og Helligånden og blive fordømt, selvom de endda begår alle slags synder og laster.
- At de, som ikke er udvalgte, må blive fordømt og ikke kan komme til salighed, selvom de blev døbt tusind gange og dagligt gik til alters, og også levede så helligt og ustraffeligt som muligt.
Oversat af pastor Magnus Nørgaard Sørensen maj 2007.
En engelsk oversættelse findes i McCain, P. T. (ed.). Concordia the Lutheran Confessions: A Reader’s Edition of the Book of Concord. 2nd ed. St. Louis, Missouri: Concordia Publishing House, 2006, ss. 654-658 samt Concordia Triglotta, red. F. Bente. St. Louis: Concordia Publishing House, 1921, ss. 1150-1157. Teksten findes i Müller, J. T. (red.). Die symbolischen Bücher der evangelisch-lutherischen Kirche: deutsch und lateinisch. 12. udg. Gütersloh: C. Bertelsmann, 1928.